Monday, June 1, 2009

Imuniti & Penyakit Berjangkit

SELESEMA burung? SARS? H1N1? Sistem imun badan anda berada dalam keadaan bahaya! Jenis virus Influenza A H1N1 yang menular kebelakangan ini merupakan ancaman yang amat serius. 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini telah meningkatkan kewaspadaan terhadap virus influenza ini ke peringkat 5 daripada skala 1-6 (iaitu tahap bahaya terkini jangkitan). 

Wabak influenza seperti ini perlu dipandang serius oleh kerana keupayaannya untuk merebak dengan pantas merentasi sempadan ke negara-negara lain di seluruh dunia.

Antibiotik tidak berkesan untuk merawat virus seperti H1N1 manakala untuk memperolehi vaksin yang sesuai bagi melindungi kita semua akan mengambil masa sehingga enam bulan untuk dikeluarkan dengan jumlah yang mencukupi, suatu tempoh yang mungkin sudah terlambat untuk menyelamatkan ramai nyawa. 

Dalam keadaan sebegini, anda perlu bergantung kepada sistem imuniti diri yang merupakan sistem pertahanan semulajadi badan anda, untuk mengawasi dan mempertahankan anda 24 jam sehari, setiap hari dalam hidup. 

Sistem imuniti melindungi kita daripada serangan kuman-kuman (bakteria serta virus seperti H1N1, selesema burung, SARS, malahan selesema biasa sekalipun). 

Menghidapi selesema atau flu merupakan tanda yang jelas bahawa sistem imun anda telah gagal untuk menghalang kuman-kuman tersebut. 

Penyakit-penyakit lain seperti batuk kering (tibi) dan radang paru-paru (pneumonia) juga boleh bertapak pada orang yang mempunyai sistem imun yang lemah.

Oleh itu, tiada sebab sama sekali untuk anda terus mempunyai sistem imun yang lemah sehingga boleh mendedahkan diri kepada bermacam jenis penyakit.

Imuniti WGP

Whole Glucan Particle (WGP) adalah penambah imuniti yang paling kuat dari alam semulajadi. Daripada semua sebatian semulajadi yang diketahui boleh mengaktifkan sistem yang terpendam ini, yang paling lengkap didokumentasikan dan juga yang paling berkesan ialah WGP. 

Sebenarnya, apabila ahli Jabatan Pertahanan NATO yang terkemuka menilai lebih 300 penggalak imun yang berpotensi, didapati WGP mempunyai markah yang tertinggi. 

Bagaimanakah WGP Beta Glucan Berfungsi? Di samping penyelidikan klinikal yang telah menunjukkan manfaat-manfaat perlindungan terhadap tekanan dan cabaran-cabaran kesihatan yang lain (seperti bakteria dan virus-virus), banyak kajian juga telah menghuraikan mekanisme tindakan WGP dalam badan kita di peringkat selular. 

Satu kajian penting yang diterbitkan dalam majalah Journal of Immunology, menggunakan WGP yang berlabelkan cahaya kalimantang yang boleh dijejaki dengan mikroskop ketika ia menggerakkan berbagai sel imuniti dalam badan untuk mewujudkan aktiviti biologi. 

Para penyelidik mendapati WGP diserap ke dalam badan melalui "Peyer's Patches", iaitu struktur yang khusus untuk penyerapan dalam usus kecil. 

Di sini, sel-sel imun yang dikenali sebagai makrofaj menyelubungi WGP dan memecah-mecahkannya menjadi serpihan-serpihan kecil yang kemudian membaluti neutrofil, jenis sel imuniti yang paling banyak dijumpai dalam badan. 

Sebaik sahaja serpihan-serpihan WGP itu membaluti neutrofil, ia akan menggerakkan neutrofil untuk menjadi lebih berkesan dalam kegiatannya membunuh patogen (kuman).

Banyak kajian klinikal dan pra klinikal menunjukkan WGP dapat mengaktifkan sel-sel imun penting dalam badan manusia, termasuk makrofaj dan neutrofil dan dengan itu membolehkannya menjadi lebih cepat mengenali unsur-unsur asing kemudian membunuhnya. 

Lebih satu dozen jurnal perubatan dan sains di telah menerbitkan hasil-hasil kajian mengenai keselamatan dan keberkesanan WGP sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini. WGP juga mempunyai lebih 40 paten yang diluluskan serta yang sedang menunggu kelulusan. 

Terdapat tiga ujian klinikal yang berbentuk "double-blind placebo" yang dilakukan pada tahun 2007 dan 2008 dengan WGP. 

Satu kajian melibatkan subjek yang mengalami tekanan fizikal (iaitu golongan pelari marathon) dan dua kajian yang lain lagi itu melibatkan golongan pemadam kebakaran dan mereka yang mengalami tekanan tinggi disebabkan oleh gaya hidup dan kerjaya pilihan mereka. 

Tekanan akan merendahkan daya imuniti dan mereka yang selalu mengalami tekanan menjadi lebih rentan terhadap jangkitan. 

Dalam kajian-kajian tersebut, didapati WGP mengurangkan kejadian gejala-gejala yang dikaitkan dengan jangkitan saluran pernafasan atasan dan pada masa yang sama, sukarelawan menunjukkan peningkatan kecergasan dan kejernihan mental serta kurang keletihan.

WGP Beta Glucan 

Kita ketahui bahawa jangkitan bakteria dan virus seperti H1N1 merupakan akibat, sama ada secara langsung atau tidak, daripada sistem imun yang berfungsi pada tahap yang kurang optimum. 

Perbezaannya sama ada kita sebenarnya akan menghidapi jangkitan virus bergantung kepada sama ada kita mempunyai sistem imun yang kuat atau tidak. 

Dengan mengambil 1 kapsul (200 mg) WGP setiap hari boleh membantu mengekalkan kekuatan sistem imun anda supaya diri berada dalam keadaan bersiap sedia untuk menentang sebarang serangan kuman. 

Sebaik sahaja mendapat tanda-tanda awal jangkitan, anda hendaklah meningkatkan dos kepada 4 hingga 6 kapsul sehari. 

WGP juga telah terbukti sebagai selamat dan tidak bertoksik walaupun diambil dengan dos-dos yang lebih tinggi.

Adalah jelas sekali bahawa mengekalkan kesihatan dan kekuatan sistem imun seharusnya menjadi keutamaan sekiranya kita ingin mengelak daripada penyakit berjangkit dan mencapai kesihatan yang optimum. 

Bagaimana proses penuaan dan mutu hidup sebahagian besarnya bergantung kepada kesihatan sistem imun kita. 

Mengambil WGP setiap hari akan memberi kesan yang amat mendalam lagi meluas terhadap kesihatan anda.

No comments:

Post a Comment